Er bestaan nog veel misvattingen over plantaardig eten, vetten en bewerkte voeding, concludeert Upfield na een studie onder ruim duizend Nederlanders. Het gebrek aan kennis kan leiden tot productkeuzes die milieubelastender en minder gezond zijn dan de consument eigenlijk voor ogen heeft.

Upfield, het bedrijf achter plantaardige spreads en kaas van onder andere Blue Band, Becel en Violife, vroeg 1097 Nederlanders hoe zij denken over plantaardige voeding en daaraan gerelateerde onderwerpen. Hoewel de aandacht voor de eiwittransitie groeit, bestaan er bij een aantal Nederlandse consumenten negatieve ideeën over plantaardig voedsel, concludeert Upfield. De 9 meest genoemde misvattingen waren:

Plantaardige alternatieven voor vlees, vis of zuivel zijn altijd sterk bewerkt (29%)
Een plantaardig dieet is moeilijk (28%)
Een plantaardig dieet is duurder dan een dieet met vlees (28%)
Een plantaardig dieet is eentonig (22%)
Een plantaardig dieet leidt tot ijzertekort (21%)
Een plantaardig dieet levert niet genoeg energie (19%)
Een plantaardig dieet gaat niet samen met (top)sport (18%)
Plantaardige maaltijden vullen niet (13%)
Plantaardig voedsel heeft geen smaak (9%)
“Dat er nog veel misverstanden bestaan over plantaardige alternatieven voor vlees, vis en zuivel is verontrustend”, zegt Veerle Vrindts, CEO van ProVeg Nederland, een stichting die zich inzet voor de transitie naar een gezond, duurzaam en plantaardig voedselsysteem. “Anno 2021 hoef je echt geen foodie met veel geld te zijn, uren in de keuken door te brengen of een groene bakfiets te hebben om te kiezen voor minder dieren op je bord. Het aanbod in de supermarkt is de afgelopen vijf jaar exponentieel gegroeid, met volop duurzame, diervriendelijke én gezonde alternatieven voor vlees, vis en zuivel.”

Verwarring over vetten

Naast de mythes over plantaardig eten, toont de studie verwarring aan over (on)gezonde vetten, aldus het persbericht van Upfield. Bijna de helft van de respondenten kent het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten niet. 1 op de 5 denkt bovendien dat je met verzadigde vetten in het dieet je cholesterol kunt verlagen. En 39% denkt dat roomboter veel gezondheidsvoordelen biedt voor het lichaam. Het gebrek aan kennis kan dus leiden tot nieuwe verkeerde aannames en dat kan nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid, waarschuwt het bedrijf.

Bewerkt is slecht?

Ook rondom bewerkte voeding zag Upfield misvattingen. Een derde van de respondenten denkt dat er bij bewerkte voeding altijd onnodige toevoegingen worden gedaan en 45% denkt dat het altijd kunstmatige ingrediënten bevat. Of de deelnemers negatief denken over die zogenoemde kunstmatige ingrediënten (wat mogelijk ook gebaseerd kan zijn op misvattingen), laat Upfield niet weten in het persbericht. Wel zag het bedrijf dat meer mensen hun informatie halen van het internet (37%) en tv-programma’s over voeding en koken (30%) dan van bijvoorbeeld via het Voedingscentrum (27%). Overigens kijkt een vierde van de respondenten nooit naar de ingrediëntenlijst van voedingsproducten.

Milieubewust: graag, maar hoe?

Hoewel 82% van de deelnemers aan de studie aangaf het belangrijk te vinden om milieubewuste keuzes te maken bij de aankoop van voedingsmiddelen, lijkt een gebrek aan kennis in de weg te staan van een duurzame aankoop in bijvoorbeeld het boterschap. Ruim de helft (56%) weet bijvoorbeeld niet welke variant meer impact heeft op het klimaat: roomboter of margarine. 34% denkt bovendien dat margarine gemaakt wordt op basis van melk, terwijl 21% denkt dat roomboter juist plantaardig is. Meer bewustwording zou kunnen leiden tot duurzamere keuzes, zegt Upfield, want 60% van de ondervraagden zou overwegen om voortaan margarine te kopen in plaats van roomboter, als zij wisten dat dit beter is voor het milieu.

Bron: https://www.evmi.nl/nieuws/onderzoek-legt-misvattingen-over-plantaardige-voeding-bloot