Verspilling tegengaan is goed, maar voedselbanken raken steeds meer in het nauw
In de strijd tegen voedselverspilling bieden steeds meer supermarkten hun producten goedkoop aan. Na de stickers met 35 procent korting van Albert Heijn, is supermarkt Lidl gevolgd met producten voor 25 cent. Een goede ontwikkeling? Niet als het aan de voedselbanken ligt. Zij vrezen dat ze minder mensen kunnen helpen.
Lidl plaatste een paginagrote advertentie in AD en aangesloten regiokranten om aandacht te vragen voor de actie ‘Samen tegen verspilling’. Zo hoopt de supermarkt binnen een jaar een derde minder voedsel weg te moeten gooien. Producten die nog houdbaar zijn tot de datum op het pak, liggen vanaf 25 cent in de schappen, zoals brood, soep en diepvriesgroenten. Vlees, vis en vegetarische producten gaan voor het dubbele weg.
Grote consequenties
,,De verwachting is dat het tussen nu en een aantal maanden enorme consequenties gaat hebben voor de Nederlandse voedselbanken”, schetst Wijnbelt. ,,Op zowel landelijk als lokaal niveau heeft dat enorme impact. Als je kijkt naar het terugdringen van de voedselverspilling is dat een prima ontwikkeling, maar dat voedsel ging tot op heden altijd naar de voedselbanken.”
De oplossing
De oplossing ligt wat Wijnbelt betreft vooral bij politiek Den Haag. Hij hoopt dat de huidige coalitie eindelijk de knoop doorhakt om deel te nemen aan het Europese fonds, bedoeld ter ondersteuning van de voedselbanken. ,,Daar wordt voor tientallen miljoenen per jaar aan voedsel uit betaald.”
Hoewel 24 van de 27 EU-landen al gebruik van de pot maken, doet Nederland dit nog altijd niet. ,,We hopen dat de huidige coalitie besluit deel te nemen aan het fonds. De verwachting is dat veel mensen die door de huidige coronacrisis worden getroffen geen eten zullen hebben. Het CDA en de ChristenUnie maken zich er al sterk voor, maar de vraag is of dat in coalitieverband positief wordt ontvangen.”
Bron : ad.nl