De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten heldere regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.

In de Warenwet staan nauwelijks regels voor claims zoals ‘met natuurlijke ingrediënten’, ‘100% natuurlijk’ en ‘puur’. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt in het persbericht van de vereniging: “We kwamen termen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ tegen op producten die niet bepaald gezond zijn, vol bewerkte ingrediënten. Zoals ranja, cola, sausmix, koek, suikerklontjes, winegums, chips en ravioli. Omdat niet is vastgelegd hoe fabrikanten die claims ‘puur’ en ‘natuurlijk’ mogen gebruiken, geven ze er allemaal hun eigen draai aan. Daardoor staat de deur wagenwijd open voor misleiding.”

Consumenten associëren deze termen namelijk met gezonde voeding, aldus de Consumentenbond. Ruim de helft van de deelnemers aan een enquête van de vereniging vindt de term ‘natuurlijk’ niet passen bij een voedingsmiddel dat in een fabriek bewerkt is. En driekwart van de consumenten wil dat er heldere regels komen voor het gebruik van dit soort termen.

De Consumentenbond pleit voor Europese regels om misleiding met claims als ‘puur’ en ‘natuurlijk’ uit te bannen. In afwachting daarvan roept de vereniging de Nederlandse overheid op om alvast richtlijnen vast te stellen. Ook wil de Consumentenbond dat fabrikanten de loze claims zo snel mogelijk van hun verpakkingen halen.

Bron: https://www.vismagazine.nl/nieuws/consumentenbond-wil-regels-voor-natuurlijk-en-puur-op-voedseletiketten