‘Dynamische’ schapprijzen verminderen voedselverspilling in supermarkten. Hoe dichter bij de vervaldatum, hoe lager de prijs, zodat klanten gemakkelijker producten kopen die binnenkort vervallen. Simpel voor de klant, nuttig voor de producent en margeverhogend voor de retailer.
Dat claimt het bedrijf Wasteless. De startup ontwikkelde een zelflerend algoritme dat voortdurend de beste prijs ten opzichte van de houdbaarheidsdatum bepaalt. De redenering van Wasteless: waarom zou je evenveel betalen voor bijvoorbeeld een entrecote waarvan de houdbaarheidsdatum binnen 2 verloopt als voor eentje die nog 6 dagen houdbaar is.
Dynamic pricing bespaart consumenten geld en brengt premium-producten binnen bereik voor mensen met een kleinere beurs. Het helpt ook retailers die nu tot het laatste moment wachten met afprijzen van producten die binnenkort over de datum zijn, met forse – en dure – kortingen als resultaat. Door eerder te beginnen met afwaarderen, is het prijsverloop minder steil.
Klanten blijken namelijk inderdaad hun koopgedrag aan te passen. Dat blijkt uit testen in honderden Europese supermarkten, schrijft FoodNavigator. In plaats van de schappen af te struinen op zoek naar het meest verse artikel, zwicht een deel van de klanten voor de lagere prijs. “In de toekomst zullen dit soort prijzen voor ons vanzelfsprekend lijken”, zegt CEO Oded Omer tegen FoodNavigator. “We zullen ons afvragen waarom bederfelijke waren eigenlijk ooit een vaste prijs hadden.”
In de deelnemende testwinkels liep de voedselverspilling in de supermarkt gemiddeld met 39% terug. De supermarkten zagen hun winstmarge daardoor gemiddeld met 1,2% stijgen. Volgens Wasteless zou het bedrijf in staat zijn de voedselverspilling in winkels zelfs met 80% te verlagen. Huilende derde zijn de voedselbanken, die minder producten ontvangen en daarom andere middelen moeten inzetten om hun aanvoer op peil te houden doordat supermarkten voedselverspilling verminderen.
Wasteless levert het systeem en de bijbehorende elektronische schaplabels aan supermarkten, waaronder de Nederlandse keten Marqt. Ook Albert Heijn liet zich al eerder door het bedrijf adviseren voor een soortgelijk systeem. Wasteless verwacht tegen het einde van het jaar in 300 Europese winkels actief te zijn.